در صورت بروز چه علائمی انجام تست کرونا لازم است؟

  1. در جهش های گذشته بیماری کووید-19 داشتن علائم سرماخوردگی نیازی به انجام آزمایش نداشت اما با توجه به سویه دلتا و سویه امیکرون علائمی شبیه سرماخوردگی مانند آبریزش بینی ، گلودرد و سرفه، بی حالی، سردرد و تب مدت دار (حداقل 48 تا 72 ساعت پس از شروع علائم)، نیاز به انجام تست کرونا می باشد.
  2. افرادی که با افراد مبتلا به این بیماری در تماس بوده اند نیز لازم است 3 تا 5 روز پس از تماس با فرد بیمار آزمایش کرونا انجام دهند.

در این موارد روش های قرنطینه خانگی و استراحت در منزل باید پس از مشورت با پزشک اعمال شود. داشتن استرس زیاد می تواند عامل خطرناکی در کاهش ایمنی و آسیب پذیری فرد در برابر ابتلا به کووید-19 باشد. اکثر مبتلایان می توانند با رعایت توصیه های بهداشتی بر این بیماری غلبه کنند. در صورت بروز علائم، از خوددرمانی اکیدا خودداری کنید و از توصیه های پزشک استفاده کنید.


چه آزمایشاتی برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد؟

زمانی که بیماران به مراکز درمانی مراجعه می کنند، بسته به علائم بیماران، پزشک تصویربرداری ریه، آزمایش خون اولیه و تست کرونا را تجویز می کند. برای تشخیص کرونا از نتایج بالینی همراه با نتایج آزمایشگاهی استفاده می شود.

 

  • آزمایش های خون اولیه

ممکن است بسته به دستور پزشک آزمایش های CBC (شمارش سلول‌های خونی) CRP (پروتئین واکنش دهنده) و ESR (سرعت رسوب گذاری اریتروسیت) فاکتورهای خونی دیگری نیز مثل LDH (لاکتات دهیدروژناز) و CPK (کراتین فسفو کیناز) انجام گیرند.

نتایج مثبت آزمایش های CBC ,CRP ,ESR ,LDH ,CPK نشان‌دهنده التهاب یا عفونت در بدن است، اما نتایج مثبت لزوماً به معنای ابتلا به ویروس کرونا نیست و در برخی از بیماری های سیستم ایمنی و یا رماتیسمی هم ممکن است مثبت شود.

برای تشخیص دقیق، آزمایش‌های تکمیلی و اختصاصی مورد نیاز است که شامل آزمایش PCR، آزمایش سرولوژی (آنتی بادی) و آزمایش اینترلوکین-۶ می‌شود.

 

 

  • آزمایش PCR (پی سی آر)


سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی اعلام کرده‌اند که آزمایش RT-PCR دقیق‌ترین روش برای تشخیص ویروس کووید-19 (COVID-19-SARS-CoV-2) است.

سپس باید این نمونه از نظر وجود یا عدم وجود ویروس SARS-CoV-2 موردبررسی قرار گیرد. ابتدا استخراج ژنوم ویروس از نمونه با کمک کیت‌های استخراج انجام و سپس با کمک روش PCR این ژنوم ویروسی تکثیرشده تا قابل‌شناسایی شود.

در آزمایش کرونا به روش PCR با کمک دو سوآپ پنبه ای 15 سانتی متری از حلق و بینی بیمار نمونه گرفته می‌شود.

نتایج آزمایش PCR اغلب کمتر از 24 ساعت پس از نمونه برداری آماده می شود.


تست PCR برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی که دارای علائم بیماری هستند جهت تشخیص وجود ویروس فعال در بدن می توانند آزمایش کرونا از حلق و بینی دهند.
  • برای اطلاع از پایان دوره ی بیماری و خروج از قرنطینه، با توجه به سویه امیکرون که بیش از 85درصد موارد ابتلا را تشکیل می دهد، تست PCR حداقل 10 روز پس از شروع علائم انجام می شود.
  •  
  • آزمایش‌ آنتی بادی 

بر اساس داده‌های سایر بیماری‌های عفونی شناخته‌شده، این احتمال وجود دارد که افراد آلوده حداقل مصونیت کوتاه‌مدتی نسبت به کووید-۱۹ به دست آورند.

آزمایش‌ های سرولوژی بر اساس روش الایزا انجام می‌شود به دنبال دو آنتی‌بادی Anti SARS-CoV-2 IgM و Anti SARS-CoV-2 IgG هستند. برای شناسایی این دو آنتی بادی به آزمایش خون نیاز است.

بهترین زمان جهت انجام تست آنتی بادی کرونا، حداقل 2هفته پس از شروع علائم اولیه است. آزمایش آنتی بادی یک آزمایش خون است، اما برای انجام آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.


آزمایش آنتی بادی برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی که می خواهند برای اهدای پلاسمای خون اقدام کنند.
  • اگر فردی به ویروس کرونا مبتلا شده باشد و علائمی نداشته باشد، این آزمایش مشخص می‌کند که آیا شخص قبلا به این ویروس مبتلا شده است یا خیر.
  • برای اندازه گیری پاسخ ایمنی بدن به عفونت می توان از آزمایش آنتی بادی استفاده کرد. البته نتیجه این آزمایش دلیلی بر مصونیت کامل فرد یا عدم ابتلای مجدد با سویه های جدید نیست.

نتایج منفی وجود عفونت را رد نمی کند و در تفسیر آزمایش باید مواردی مانند علائم بالینی بیمار، تماس قبلی با افراد آلوده، عدم پاسخ ایمنی ناشی از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی و یا نقص سیستم ایمنی، سفر به مناطقی که عفونت در آنها شایع است، فاصله زمانی بین شروع علائم و نمونه گیری خون در نظر گرفته شود.

  • آزمایش اینترلوکین 6

سنجش سطح IL-6 با آزمایش اینترلوکین-6 در بیماران مبتلا به کووید-19 می‌تواند به عنوان یکی از فاکتورهای مهم برای پیش بینی تغییر وضعیت بیماری از خفیف به شدید استفاده شود.
می توان از آن برای شناسایی زودهنگام بیمارانی که نیاز به بستری شدن دارند استفاده کرد.


تفسیر نتایج تست کرونا

اغلب، نتایج آزمایش PCR (پی سی آر) و آزمایش‌ های آنتی بادی (سرولوژی) با هم تفسیر می شوند.

تفسیر وضعیت بیماری کروناIgGIgMPCR
بیمار احتمالا در دوره window قرار دارد و باید قرنطینه شود (ناقل)+
بیمار احتمالا در مراحل اولیه عفونت به سر می برد و باید قرنطینه شود (ناقل)++
بیمار احتمالا در فاز فعال عفونت به سر می برد و حتما باید قرنطینه شود (ناقل)+++
بیمار احتمالا در مراحل متاخر و یا عود مجدد بیماری به سر می برد++
احتمال منفی کاذب PCR و یا مثبت کاذب IgM وجود دارد+
بیمار احتمالا یک سابقه عفونت محدود شده دارد+
احتمال منفی کاذب PCR و یا بیمار احتمالا در مرحله بهبود به سر می برد++


هماهنگی و تماس جهت انجام آزمایش کرونا :

پاسخگویی سریع
(سفارش و انجام آزمایش) :
اطلاع از
ساعت کار آزمایشگاه :
  


منابع :